המסע מתחיל בצעד הראשון. בוא/י נדבר.

הצעד הראשון להחלמה מתחיל כאן

    טיפול באכילה כפייתית

    רבים מאתנו אוהבים להתפנק באוכל טוב מדי פעם. יש שלא יסרבו למעדן אווז צלוי היטב ואחרים אוהבים צ'יפס מטוגן בשמן עמוק. עם זאת, ישנם אנשים שעבורם הופך האוכל להתמכרות של ממש, והם מאבדים את היכולת שלהם לשלוט בכמויות האוכל שהם מכניסים לפיהם. סוג הפרעה זה אינו מוכר לרבים, ולכן יכול לעבור זמן עד שהמטופל יפנה למסגרת טיפול באכילה כפייתית.

    מה ההבדל בין אכילה כפייתית לבולימיה נרבוזה?

    רבים נוטים להתבלבל בין האכילה הכפייתית לבולימיה נרבוזה. אמנם שתי ההפרעות מייצגות דפוסי אכילה בלתי נשלטים, הרי שיש הבדל משמעותי בין שתיהן. במסגרת הפרעות אכילה כפייתית המטופל אינו מרגיש כי הוא חייו "לטהר" את גופו לאחר האכילה. משום כך, מרבית הסובלים מאכילה כפייתית עולים במשקל במהירות. זאת בניגוד לבולימיה נרבוזה שהסובלים ממנה חשים בצורך "להיטהר" ועל כן, הם נוטים להקיא את האוכל או ליטול משלשלים חזקים. הסובלים מבולימיה נרבוזה נשארים רזים בדרך כלל.

    איך אפשר לזהות אכילה כפייתית?

    אכילה כפייתית יכולה להתבטא בתסמינים הבאים:

    • חוסר היכולת לשלוט בדחפי האכילה.
    • המטופל אינו שם לב למזונות שהוא מכניס לפיו. הוא בולע אותם, אינו מקפיד ללעוס ואינו נהנה מהאוכל.
    • התקפי האכילה של הסובלים מאכילה כפייתית מסתיימים במקרים רבים בחנק ומלאות.
    • תחושות קשות – המטופלים חשים בושה וייאוש לנוכח הרגלי האכילה הבלתי נשלטים שלהם. מסיבה זו, מרבית התקפי האכילה שלהם נעשים בסתר.
    • המטופלים סובלים מירידה בחשק המיני ובעיות בשינה.
    • בעיות בריאותיות כמו קוצר נשימה, סוכרת או בעיות בלב.

    מה יכול לגרום לאכילה כפייתית?

    לאכילה כפייתית יכולות להיות סיבות שונות – תרבותיות, פיזיות ורגשיות. ראשית, הסובלים מהתופעה עלולים ללקות בתחושה מסוימת של דיכאון או חרדה. על מנת להתמודד עם התחושות הבלתי נעימות, הם מחליטים לפשוט על המקרר ולרוקן אותו. בתרבויות השפע, נחשב המזון כמקור לנקמה ולא רק כחומר החיוני להמשך החיים, ולכן רבים פונים להתנחם בו בעת דאגות, מצוקות וחששות.

    גורם נוסף שעלול להוביל לאכילה כפייתית הוא הקניית הרגלי אכילה בלתי בריאים בגיל צעיר. כך למשל, ישנם הורים המעודדים את ילדיהם לסיים את כל האוכל מהצלחת ומרגילים אותם לאכול במנות גדולות. הורים אחרים מפנקים את ילדיהם בממתקים רבים כביטוי לאהבה, עד כי הילדים מתרגלים לאכול מזונות בלתי בריאים.

    מעבר לכך, גם דיאטה קיצונית עלולה להוביל בסופו של דבר לאכילה כפייתית. מטופלים המנסים להרזות תוך ימים אחדים, מציבים לעצמם אולטימטום של "הכול או לא כלום". בדרך זו, הם מרעיבים את עצמם באופן קיצוני, "נשברים" וחוזרים לזלול אף יותר מבעבר.

    איך מטפלים באכילה כפייתית?

    בימינו, קיימות כמה דרכי טיפול באכילה כפייתית. אחת הדרכים הנפוצות יותר היא טיפול התנהגותי. המטפל מקנה למטופל כלים שונים המסייעים לו להתמודד עם הרגלי אכילה שלו. המטופל לומד לזהות את הטריגרים הגורמים לאכילה הבלתי נשלטת שלו ולומד לשפר את הדימוי העצמי שלו, ובייחוד את דימוי הגוף. כמו כן, במהלך הטיפול מוצאים המטפל והמטופל יחד את הבעיות שהובילו לאכילה הכפייתית מלכתחילה. המטפל מקנה למטופל דרכים שונות שבאמצעותן הוא יכול להתמודד עם בעיותיו מבלי "לברוח" לאוכל.

    שמירה על אורח חיים בריא

    לצד הטיפול הרגשי, טיפול באכילה כפייתית הוא גם תהליך פיזי. המטפל מעודד את המטופל לנהל אורח חיים בריא הכולל עיסוק בפעילות גופנית ואכילה נכונה. בתור התחלה, בוחר המטופל את הפעילות הגופנית האהובה עליו – ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה ועוד. במקביל לכך, המטופל עובר ייעוץ עם הדיאטנית, והיא קובעת את זמני האכילה שלו והמזונות המותרים לו.

    המסע מתחיל בצעד הראשון. בוא/י נדבר.

    הצעד הראשון להחלמה מתחיל כאן

      נוספים

      גמילה מהימורים

      מכון גמילה מהימורים מומלץ ההתמכרות להימורים זוהי תופעה חברתית חדשה, יחסית, שנוצרה בשל המרדף אחרי תרבות העושר וחיי הפאר המאפיינת את המאה עשרים ואחת. אומנם, זוהי אינה התמכרות לחומרים קשים כמו סמים, אלכוהול ועוד, אך...

      המשיכו לקרוא >
      טיפול זוגי

      ייעוץ זוגי ייעוץ זוגי נועד לטפל בבני זוג אשר חווים קשיים העלולים להתרחש עקב סיבות שהיו קיימות והן צפות ומתגברות, עקב תקלות בלתי צפויות שמזעזעות את המערכת הזוגית הקיימת ומשפיעה עליה לרעה ועוד. אחוז הגירושין...

      המשיכו לקרוא >
      גמילה מסמים

      גמילה מסמים קשים או קלים סמים הם קבוצה של חומרים המשפיעים על ההתנהגות, על החשיבה ועל הבריאות ולכן הם אסורים על פי החוק. השימוש בסמים כמו הרואין, קוקאין, קריסטל מת ועוד גורמים לנזקים רבים: הם...

      המשיכו לקרוא >

      אנחנו מחכים לך.

      הצעד הראשון להחלמה מתחיל כאן, מלאו פרטים ונחזור בהקדם

        קידום אתרים ובניית אתרים